همانطور که می دانیم اساس فعالیت بازاریابی شبکه ای بر مبنای خرده فروشی قرار گرفته است، اما متاسفانه این موضوع در بسیاری از شرکت های فعال در عرصه بازاریابی شبکه ای نادیده گرفته شده است. در این شرکت ها اکثریت توزیع کنندگان که نمایندگان فروش مستقل و یا راهبران هم نامیده می شوند تمرکز بر فروش مستقیم محصولات جهت رسیدن به سود پایدار ندارند. اگر از توزیع کنندگان فعال در این شرکت ها سوال شود چه راهی منجر به کسب سود بیشتر توسط آنان می شود، آنان جذب افراد جدید را به عنوان بهترین منبع دریافت پورسانت و رسیدن به سود عنوان می کنند. اما این سوال مطرح است آیا تمرکز بر جذب توزیع کنندگان جهت رسیدن به پورسانت به جای تمرکز بر فروش مستقیم نشانه یک کسب و کار سالم بازاریابی شبکه ای است؟ اگر قرار بر این باشد که کسب و کاری که خرده فروشی در آن اولویت کار است، تمرکز بر جذب افراد جدید باشد، می توان به این طرح یک طرح بازاریابی شبکه ای سالم گفت؟ جواب ما به این پرسش ها خیر است. شما در یک طرح هرمی مشغول به فعالیت هستید.
- عضوگیری به عنوان یکی از ملاک های پرداخت پورسانت
شرکت های MLM دو معیار برای پرداخت پورسانت دارند: میزان فروشی شخصی ، میزان فروش مجموعه. وقتی شرکت بازاریابی شبکه ای پورسانت و یا امتیاز پاداش دهی اش بر اساس میزان فروش مجموعه ای تعیین می شود، این طرح پرداخت مستقیما عضو گیری بی پایان را تشویق کرده است. این اقدام بازاریابان را به این فکر می اندازد که تنها راه رسیدن به سود سریع و ماندگار تشکیل مجموعه می باشد.
- تعیین حجم مشخصی برای خرید و جذب عضو
برخی از شرکت های بازاریابی شبکه ای به منظور فعال نگه داشتن افراد در خرید و عضو گیری حجم مشخصی را برای نمایندگان فروش تعیین می کنند و زمانی که نمایندگان فروش نتوانند این توقعات را برآورده کنند، نمی توانند پاداش تعیین شده را دریافت کنند. در این شرکت ها سطح بندی های مشخصی برای نمایندگان فروش تعیین شده است همانند گلد و سیلور و…. که برای دستیابی به این سطوح افراد باید تعداد مشخصی زیر مجموعه داشته باشند. این ساختار، ساختار پلکانی نیز نامیده می شود که با کسب شرایط تعیین شده افراد پله به پله به بالای نردبان تعیین شده صعود خواهند کرد و به پاداش های تعین شده دست خواهند یافت. اگر نگاهی دقیق به این ساختار داشته باشیم می توانیم ببینیم در این ساختار تعیین شده در واقع میزان خرید مشخص و تعداد اعضاء مشخص را الزام کرده است. افرادی که در رأس این ساختار قرار می گیرند، بیشترین میزان پورسانت را دریافت می کنند و این میزان پورسانت به دلیل میزان فروشی است که زیر مجموعه آنان انجام داده است. این سیستم به نوعی مشوق افراد برای عضو گیری است. میزان خرید مشخص شده، الزام عضوگیری، حجم تعیین شده برای تعداد اعضا، مشارکت کنندگان درMLM را بی رحم می کند، این افراد تمام وقت و تلاششان را برای تقویت زیر مجموعه شان به کار می گیرند و برای رسیدن به اهدافشان ازهر حربه ای استفاده می نمایند. هیچکدام از مسایل ذکر شده در بالا فروش مستقیم یا فروش خانگی نیست بلکه ساختن هرمی از اعضا و تلاش برای افزایش تعداد آن هاست. در این سیستم ساخته شده، سود فقط برای افراد در سطوح بالا اندوخته می شود. اگر سود بر مبنای سطوح اعضا پرداخت شود فقط کسانی که در سطوح بالایی قرار دارند به سطحی از سود آوری خواهند رسید. برای برنده شدن عده ای در سطوح بالا، عده ای دیگر در سطوح زیرین باید بازنده باشند. نسبت بازندگان به برندگان از قبل تعیین شده است و معمولا از ۱۰۰ به ۱ است. هزاران نفر بازنده می شوند تا یک نفر برنده شود. این موضوع به این دلیل است که سود پایدار از طریق خرده فروشی به دست نمی آید بلکه متعلق به افرادی است که گروه بزرگی را تشکیل دهند، با این شرایط همیشه تعداد کمی برنده هستند و بازاریابی شبکه ای یک فرصت برای همه نیست بلکه یک فرصت برای عده کمی است و این برخلاف آن چیزی است که برخی از شرکت های بازاریابی شبکه ای در ابتدا ادعا کرده اند.
- وعده در آمد های واهی، فریبی برای ساختن هرم اعضا
افرادی که فریب درآمد نامحدود و پاداش های میلیونی در هر ماه را می خورند لحظات سختی در این حرفه خواهند داشت. در بسیاری از گروه ها این وعده برای بسیاری از بازاریابان آشناست. در آموزش هایی که به افراد داده می شودادعا می شود با ساختن مجموعه پر تعداد می توانند به در آمد هنگفتی در ماه دست یابند و بعد از مدتی بدون نیاز به کار کردن هرماه در آمد ثابتی را دریافت کنند. اگر کمی فکر کنید متوجه فریبنده بودن این وعده خواهید شد. مبنای این در آمد کجاست؟ همان پول مشارکت کنندگان در طرح است. باز هم افرادی که در بالاترین نقطه سطح قرار دارند بیشترین پاداش را به دست خواهند آورد. دست یابی به پاداش در سیستمی که بیشترین پاداش به افرادی پرداخت می شود که بیشترین مجموعه را دارند به دو عامل بستگی دارد: جایگاهی که دارد، زمان شروع کار. در این سیستم بیشتر افراد بازنده هستند و خرده فروشی جایگاهی ندارد. هرچقدر هم که میزان خرده فروشی را افزایش دهید بازهم میزان دریافتی تان افزایش نخواهد یافت تا اینکه بتوانید گروهی با تعداد اعضای زیاد را تشکیل دهید. در این سیستم ذکر شده از رهبران به عنوان انسان های فوق العاده یاد می شود. گفته می شود که پیروان آن ها می توانند آسمانی پر از پول را به دست بیاورند اما به شرطی که دقیقا همان قوانینی که لیدر هایشان برایشان تعیین کرده اند را دنبال کنند. در این سیستم اعضاء، لیدر ها را می پرستند تفکر را به خاطر آنان متوقف کرده اند و تمام زندگیشان را وقف این طرح کرده اند در این سیستم به بازاریابان اعلام می شود پرداخت پول به آنان دایمی است حتی اگر فعالیتی نداشته باشند شک کردن به وعده های داده شده یک گناه بزرگ محسوب می شود. سوال کردن نقض عهد و بدعت گذاری است. آیا این موارد نشان دهنده یک کسب و کار سالم است؟ کمبود در فرصت های خرده فروشی، پرداخت کمیسیون بر مبنای خرید افراد جذب شده، حجم مشخص عضوگیری و سود آوری بر مبنای عضوگیری گروهی، همه این ها زنگ هشداری است برای دوری از طرح هایی با چنین مشخصاتی.
منبع : ایران هشدار