آری فقط نتورک نه

خدایا برای همه خوشبختی میخواهم....

آری فقط نتورک نه

خدایا برای همه خوشبختی میخواهم....

آری فقط نتورک نه

**ابتدا تحقیق سپس عمل کنیم**
**ابتدا مشورت سپس باور کنیم**
**ابتدا فکر سپس انتخاب کنیم**
**نظر یادت نره**

آخرین نظرات
نویسندگان

ایران هشدار- با گذشت بیش از 5 سال از آغاز به کار اولین شرکت های بازاریابی شبکه ای در کشور می توان با کمی دقت و پرس و جو از افراد عادی و یا کسانی که مدتی را به عنوان بازاریاب در شرکت های بازاریابی شبکه ای فعالیت کرده اند، متوجه شد که دیدگاه منفی به این فعالیت تجاری در کشور وجود دارد.
جدای از بحث قانونی و یا شرعی بودن این فعالیت، هرگاه مقاله ای در فضای مجازی با موضوع بازاریابی شبکه ای منتشر می شود اکثر قریب به اتفاق خوانندگان از فریب کاری برخی از این شرکت ها در جذب بازاریابان و فروش محصولات بی کیفیت و بعضاً گران سخن می گویند. اما سؤال اینجاست که چرا این اتفاق رخ می دهد؟
مگر نه اینکه فلسفه ایجاد و فعالیت این شرکت ها حذف واسطه های سنتی، کم کردن قیمت تمام شده کالا، عرضه مستقیم از تولید کننده و پرداخت پورسانت به بازاریابان است؛ پس چرا اذهان عمومی بیش از آن که موافق این فعالیت تجاری با ادعای اشتغال زایی باشند، مخالف آن هستند؟
اولین و مهمترین جواب برای این سؤالات عملکرد نامناسب اکثر این شرکت ها علی الخصوص شرکت هایی است که فعالیت بیشتر و وسیع تری دارند.
بررسی ها نشان می دهد این شرکت ها به جای کم کردن قیمت تمام شده کالا به نفع مصرف کننده بیشتر به دنبال جذب بی چون و چرای افراد تازه وارد به سیستم هستند تا از مزیت اولین خرید آنان بهره لازم را ببرند؛ موردی که شاید هدف اصلی شرکت ها نباشد اما عملکرد برخی از لیدرهای بزرگ آن ها برای کسب درآمد بالا در کوتاه مدت، شرکت ها را به این سمت سوق داده است.
بر اساس تحقیقات اکثر خرید های با رنج بالا در شرکت های بزرگ بازاریابی شبکه ای توسط افراد تازه عضو شده و تحت تأثیر تبلیغات انجام می شود؛ در حالیکه در ماه های بعدی میزان خرید آنان به کمتر از یک پنجم و یا فقط در جهت تحقق شرط واجد صلاحیت دریافت پورسانت مجموعه ای، محدود می شود.
از دیگر دلایل شکل گیری این دیدگاه منفی نسبت به بازاریابی شبکه ای کیفیت معمولی و بعضاً نامناسب کالاهای عرضه شده است. در واقع این شرکت ها به جای تولید واقعی فقط به دنبال درج صوری برند بر روی محصولات شان در کنار عرضه انواع کالاهایی هستند که یا در سطوح کیفی نامناسب می باشد و یا با قیمت بسیار پایین از وارد کنندگان خریداری شده اند که تنها سود بالایی را نصیب شرکت می کند؛ حتی مشاهده شده شرکت ها به جای کم کردن قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده نهایی، کالاهایی را که شاید در بازار سنتی به فروش نرود را با استفاده از افراد تازه عضو شده در شرکت به فروش می رسانند؛ این مورد شاید در کوتاه مدت سود بالایی را برای شرکت به ارمغان بیاورد اما در بلند مدت به ضرر شرکت ها خواهد بود. برخی از شرکت ها برای دفاع از خود اظهار نمایند که امکان بازخرید کالا وجود دارد و یا اینکه سیاست شرکت انجام خرید بالا توسط اعضاء نمی باشد، اما در عمل اکثر خریداران به علت عدم اطلاع از حقوق خود و یا اینکه بازگرداندن کالا با مشکلاتی از جمله فسخ قرارداد، بالا بودن هزینه بازگرداندن کالا علی الخصوص از شهرستان به انبار شرکت و .... مواجه است از انجام عمل بازخرید امتناع کرده که این امر موجب ایجاد انباری از کالاهای بدون استفاده به نفع لیدرهای بالاسری و شرکت خواهد بود.
دلیل دیگری که برای این نگاه منفی می توان برشمرد در تبلیغات خلاف واقع برخی از سرلیدرهای شرکت ها است که تداعی کننده فعالیت رهبران کوئست است. لازم است بدانید حتی برخی از این لیدرها هزینه های گزافی را صرف تبلیعات خود می نمایند تا از خود چهره ای حرفه ای و پردرآمد به نمایش بگذارند، اما همه فعالان و دلسوزان واقعی این تجارت به خوبی می دانند که این نوع عملکرد نادرست می باشد.
همان طور که در مطالب قبلی عنوان شده بازاریابی شبکه ای دارای مزایای بسیاری است، اما این نوع عملکرد شرکت ها و ضعف های موجود در آن دیدگاه عمومی جامعه را نسبت به این نوع فعالیت منفی کرده است.
فعالیت براساس ضوابط و مقررات آیین نامه موضوع ماده 87 قانون نظام صنفی که بسیاری از موضوعات بازدارنده و بعضاً تجارب سایر کشورهای موفق در زمینه بازاریابی شبکه ای در تدوین آن مورد استفاده قرار گرفته است؛ همچنین عرضه کالاها با کیفیت و قیمت مناسب، می تواند تضمین کننده درآمد طولانی مدت برای فعالین و مسئولین شرکت ها باشد و همچنین به ماندگاری فعالیت بازاریابی شبکه ای در کشور کمک شایانی نماید.

منبع ایران هشدار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.