آری فقط نتورک نه

خدایا برای همه خوشبختی میخواهم....

آری فقط نتورک نه

خدایا برای همه خوشبختی میخواهم....

آری فقط نتورک نه

**ابتدا تحقیق سپس عمل کنیم**
**ابتدا مشورت سپس باور کنیم**
**ابتدا فکر سپس انتخاب کنیم**
**نظر یادت نره**

آخرین نظرات
نویسندگان

سودای کسب ثروت با بازارسازان جوان/ تفاوت بازاریابی شبکه‌ای با شبکه‌های هرمی چیست؟

اصطلاح بازارسازان از واژگان و عبارات نسبتا نوظهوری است که اخیرا در جامعه و بخصوص کلانشهرها،بیش از پیش به گوش می رسد،در ذیل این گزارش تلاش می شود در گفت و گو با کارشناسان و صاحب نظران به تهدیدها و فرصت های پدیده مذکور که عمدتا در میان برخی از  جوانان شایع شده،پرداخته شود.
سودای کسب ثروت با بازارسازان جوان/تفاوت بازار یابی شبکه ای با شبکه های هرمی چیست؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،رویای پولدار شدن در مدت زمان کوتاه،پدیده جدیدی نیست و از دیر باز عده ای همواره در صدد بوده اند تا با اتخاذ تصمیمات به زعم خویش موثر و هوشمندانه،مسیر و ره چند ده ساله را در زمانی کوتاه طی طریق نمایند.
فعالیت در قالب شبکه های هرمی،از نمونه پدیده هایی به شمار می رود که در طول سالیان نه چندان دور گذشته،جوانان بسیاری را جذب و البته سرخورده ساخت.
چتر معضل شبکه های هرمی در مقاطعی آنچنان پهن و گسترده شده بود که بخش هایی از جامعه و خانواده ها را بخصوص در اقشار و طیف های جوان و نوجوان جامعه متحمل هزینه هایی جدی و سرسام آوری نمود.
با همه این اوصاف،همگام و همراستا با رشد و توسعه شبکه های اجتماعی و گسترده شدن دایره مخاطبان و کاربرها در اقصی نقاط کشور،شیوه های جدیدی از کسب درآمد،اشتغال و تامین معیشت نیز ظهور و بروز پیدا کرده است.
بازار سازان یا بازاریابی شبکه ای یکی از روش هایی است که اخیرا در میان جوانان شایع شده و در این ساز و کار، عده ای از فعالان اقتصادی یا جویای کار با فعالیت در چنین دایره و چارچوبی تلاش می کنند با کسب در آمدِ مطلوب، زندگی مرفه تری را برای خویش فراهم سازند.
*بازاریابی شبکه ای یا بازار سازی چیست؟
بازار یابی شبکه ای یا بازار سازی،مشمول فعالیتی می شود که به واسطه آن،کالا یا محصولاتی از شرکتی خریداری می شود و سپس خریدار بنا بر دامنه ارتباطاتی که از آن برخوردار است،نسبت به فروشِ آن اقدام می کند.
در این فرآیند،هر آنچه افراد و گروه های بازار ساز از ارتباطات بیشتر و قوی تری برخوردار باشد،به تبع ضریب فروش محصولات نیز افزایش خواهد یافت.
آنچه که در این میان باعث سود آوری می شود به تعداد لایه ها و زیر مجموعه های فرد بازار ساز و تخفیفاتی باز می گردد که در خریدها برای او لحاظ می شود و همین ما به تفاوت ها از یکسو و تعداد افراد زیر گروه و زیر مجموعه وی از سوی دیگر برای فعال بازار ساز سود آور خواهد بود.
*تفاوت بازار یابی شبکه ای با شبکه های هرمی چیست؟
با وجود شباهت های بسیار میان فرآیند و ساز و کار فعالیتی بازار یابی شبکه ای و شبکه های هرمی،لذا برخی معتقدند،در عقبه و نهان این فعالیت،تفاوت های جدی و معنا داری وجود دارد.
سیروس نوع پرور،فعال اجتماعی و اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،درتشریح تفاوت ها و وجه تمایزات میان این دو مقوله،اظهار داشت:خرید و فروش شفاف کالا،پرداخت مالیات به دولت و داشتن تراکنش مالی از مولفه های حائز اهمیتی است که در شبکه های هرمی،نام و نشانی از آن یافت نمی شود.
وی افزود:علیرغم شباهت های ساختاری،لذا فعالیت در قالب بازار سازی برای جامعه و اقتصاد کشور مخرب و آسیب زا  نیست،اما فعالیت شبکه های هرمی در چنین قالب و ساز و کار سازنده ای قابل معنا نبوده و نیست.
نوع پرور گفت:متاسفانه آنچه که در شبکه های هرمی مشهود و ملموس بود،عمدتا معطوف به فریب و دروغ و بزرگ نمایی هایی می شد که متاسفانه بر خلاف واقعیت و بصورت کاذب، فعالان این حوزه ها تلاش می کردند با به اصطلاح پِرِزِنت کردن افراد، مشتریان و زیرمجموعه های بیشتری را برای خود جذب و ایجاد کنند،اما در واقع فروش و تبادل کالای خاصی در آن دیده و مشاهده نمی شد.
وی افزود:اگرچه در کلام موضوع خرید کالا مطرح می شد لذا در مقام عمل چنین اقلام و محصولاتی دست یافتنی نبود و اگر هم کالایی مبادله می شد،بیشتر شبیه سازی های غیر واقعی از کالاها یا خدمات پوچی بود که ثمره ای برای توسعه اقتصادی کشور نداشت.
*بازار یابی شبکه ای با تمرکز بر تولیدات داخلی تقویت و گسترش یابد
ژیلا مفتح،دانش آموخته رشته مدیریت،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم هدفمندتر شدن فعالیت های اینچنینی در جامعه اظهار داشت:بدون تردید در شرایطی که معضل بیکاری به یکی از چالش های جدی جامعه ایران تبدیل شده،هرآنچه در این حوزه فعالیت های بیشتری انجام شود،شاهد اشتغالزایی فزاینده تری خواهیم بود و این امر به تدریج بارِ سنیگن بیکاری را سبک تر خواهد ساخت.
وی افزود:البته نباید از نظر دورداشت که لزوما،اشتغالزایی برای گروهی،دالِ بر موفقیت آمیز بودن آن نیست، زیرا باید عقبه و تبعات چنین فعالیت هایی نیز تحلیل و بررسی شود و تاثیرات آن در سطوح کلان آنالیز،تحلیل و ارزیابی شود و در صورت تحقق این امر،می توان به قضاوت دقیق تری از این فعالیت ها دست یافت.
دانش آموخته رشته مدیریت عنوان کرد:نکته ظریف در خصوص چنین فعالیت هایی به این واقعیت معطوف می شود که کانون اصلی خرید و فروش محصولات و اقلامی که مورد داد و ستد قرار می گیرد،به تولیدات کالاهای خارجی متمرکز می شود.
مفتح گفت:در صورت جایگزین شدن محصولات ایرانی و تولیدات داخلی با اقلام خارجی،قطعا شاهد گامی موثر و سازنده در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور خواهیم بود،زیرا خواه یا ناخواه،با توسعه روز افزونِ فناوری ها و نفوذ و گسترش آن در ابعاد گوناگونِ زندگی افراد و گروه های اجتماعی،خرید و فروش و مبادلات اقتصادی در آینده،بیش از پیش در این قالب(اینترنت و فضای مجازی) مرسوم و شایع خواهد شد.
وی در خاتمه یادآور شد:به نظر می رسد بازار سازی از فرصت ها و ظرفیت های مطلوب و شایسته ای به شمار می رودکه با اِعمال مدیریت صحیح و لحاظ کردن تدابیر لازم،حصول موفقیت و توفیقات هر چه بیشتر اقتصادی و اجتماعی در این ساز وکار دور از تصور نخواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.