آری فقط نتورک نه

خدایا برای همه خوشبختی میخواهم....

آری فقط نتورک نه

خدایا برای همه خوشبختی میخواهم....

آری فقط نتورک نه

**ابتدا تحقیق سپس عمل کنیم**
**ابتدا مشورت سپس باور کنیم**
**ابتدا فکر سپس انتخاب کنیم**
**نظر یادت نره**

آخرین نظرات
نویسندگان

با توجه به پژوهش میدانی در میان اعضای شبکه کوئست نوعی تغییر در نگرش و رفتار وهمچنین تغییر در الگوهای روانی و اعتقادی را می توان یافت. ساختار آموزشی شرکت هرمی کوئست به گونه ای بوده که نوعی دگرگونی در الگوهای فکری و رفتاری افراد بوجود آورده است.

ایران هشدار-آنچه درشرکت هرمی کوئست ارائه می شود به غیر از سکه، طلا، بایو دیسک، تور مسافرتی و... تفکری است که آن را پیش می برد، تفکری که به دنبال برانگیختن نیازها و رویاهای مادی است که بعضاً از حد توان فرد بالاتر است. جذابیت ناشی از رسیدن فرد به اهدافی که در طول عمر خود آرزوی آن را داشته و حل تمام مشکلات باعث شده آمار تأسف بر انگیزی از قشر جوان و تحصیلکرده در میان فریب خوردگان قرار بگیرند که بسیاری از آنان دچار آسیب های روانی گسترده ای شده اند.
با توجه به اینکه سرمایه اصلی تمام جوامع برای پیشرفت، نیروی انسانی به ویژه نیروی جوان آن جامعه می باشد و آسیب های روانی وارد شده به آنان باعث ناهنجاری اجتماعی و کاهش کارایی در آنان می گردد، شناسایی دقیق ساختار این شرکت ها و تکنیک های جذب در آنان ضروری می باشد تا بتوانیم با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جلوی جذب جوانان به این شرکت ها را گرفته و نیروی جوانی آنان را در جهت فعالیت های صحیح اقتصادی هدایت نماییم.
با بررسی های انجام شده مشخص گردیده است که شرکت هرمی کوئست در مراحل جذب و آموزش خود از تکنیک های روانشناسی بهره برده است که در این تحقیق به بررسی مراحل جذب و آموزش در این شرکت و تکنیک های بهره گرفته شده در آن پرداخته خواهد شد.
با توجه به پژوهش میدانی در میان اعضای شبکه کوئست نوعی تغییر در نگرش و رفتار وهمچنین تغییر در الگوهای روانی و اعتقادی را می توان یافت. ساختار آموزشی شرکت هرمی کوئست به گونه ای بوده که نوعی دگرگونی در الگوهای فکری و رفتاری افراد بوجود آورده است و به طور کلی باورهای افراد را تحت الشعاع خود قرار داده است. فعالان در این شرکت هرمی برای همراه کردن افراد با خود، دست بر روی نگرش آنان گذاشته زیرا به خوبی به این امر واقف بوده اند که با تغییر نگرش می توان منش و خلق و خوی سخت ترین افراد را تغییر داده و آنان را تحت سلطه درآورد. برای تغییر نگرش باید اقناع رخ بدهد، اقناع عبارت است از تلاش برای مجاب ساختن مخاطبین به پذیرش موضوع. در اقناع ما به دنبال ترغیب مخاطب هستیم. ترغیب عبارت است از آماده سازی، انگیزه سازی و برانگیختن مخاطبین در راستای محقق ساختن اهداف و بهترین راه برای ترغیب استفاده از تکنیک های متقاعد سازی است. با بررسی مراحل جذب و آموزش در شرکت هرمی کوئست می توان استفاده از این تکنیک ها را مشاهده نمود که در ادامه به بیان تکنیک ها و نحوه استفاده از آنها خواهیم پرداخت.
تکنیک اول :ایجاد تفاهم
متقاعد کردن دیگران همواره نیازمند برقراری ارتباط و ایجاد تفاهم است. برای پذیرفته شدن از سوی دیگران باید بین شما تفاهم ایجاد شود. برای ایجاد تفاهم تأکید بر شباهت ها، بیان تجربیات مشترک، خوب گوش دادن به طرف مقابل و شنیدن نظرات او مورد تأکید است. در شرکت هرمی کوئست نیز شاهد آن هستیم که در مرحله دعوت و پرزنت به خوبی این تکنیک مورد استفاده قرار گرفته است. مبنای دعوت میزان نفوذ در افراد می باشد، تأکید بر برقراری رابطه صمیمانه با بیان خاطرات مشترک، بها دادن به طرف مقابل، پیدا کردن نکاتی که به خاطر آن بتوان فرد را مورد ستایش قرار دارد از مواردی است که برای ایجاد حس تفاهم مورد استفاده قرار گرفته است.
تکنیک دوم : کمیاب جلوه دادن ایده و محصول
انسان ها مشتاق داشتن چیزهای کمیاب هستند، وقتی چیزی کمیاب شد اشتیاق برای بدست آوردن آن بیشتر می شود این واقعیت را اصل کمیابی می نامند. اصل کمیابی به عنوان ترفندی در متقاعد سازی مورد استفاده قرار می گیرد.هنگام استفاده از اصل کمیابی در متقاعد سازی باید به مخاطبین اطمینان داده شود که ممکن است فرصت دست یابی به این فراورده و موقعیت را از دست بدهند و دقیقا مشخص می شود که فرد با نپذیرفتن پیشنهاد چه چیزی را و به چه ترتیبی از دست خواهد داد. مکانیزم کمیابی حس رقابت را ایجاد می کند و رقابت به خودی خود ولع افراد برای تصاحب را بالا می برد. در شرکت هرمی کوئست هم استفاده از این تکنیک را در حیله تایم اوت و 3 پرزنت استفاده شده است. در حیله 3 پرزنت، برای 2 جایگاه دعوتی 3 نفر در سه روز متوالی دعوت می شوند و با این روش افراد دعوت شده را در طمع می اندازند و در طی مراحل به طور مکرر به 3 نفر دعوتی متذکر می شوند که فقط 2 نفر از شما که زودتر تصمیم به خرید بگیرند وارد می شوند و به این ترتیب با استفاده از اصل کمیابی در افراد ایجاد حس رقابت می کنند. در حیله تایم اوت نیز ابتدا مراحل کار را برای فرد توضیح می دهند، وقتی فرد تقاضای وقت برای تحقیق و پرس و جو می کند از او می خواهند ابتدا تمام مراحل کار را ببیند و در انتها تحقیق انجام دهد، وقتی تمام مراحل کار دیده شد از فرد می خواهند اگر سؤالی دارد بپرسد و حرف از تحقیق نمی زنند و اگر فرد حرف تحقیق بزند به او می گویند شما کار را تا اینجا قبول کرده اید، تیم به شما 48 تا 72 ساعت مهلت داده تا پول خودتان را تهیه کنید و اگر نتوانید تیم شما را تایم اوت می کند (یعنی دیگر شما نمی توانید وارد شوید و بالاسری شما فرد دیگری را دعوت می کند) و مجدد فرد وارد فضای رقابتی می شود. قرار گرفتن در فضای رقابتی فرد را دچار فشار روانی و استرس می کند. استرس واکنش روانی، جسمانی، هیجانی و رفتاری انسان به هر تهدید یا فشار ادراک شده درونی یامحیطی است. با ایجاد استرس می توان در کارکرد مغز اختلال ایجاد کرد و مقاومت روانی فرد را در هم شکست و این بر توان و قدرت تصمیم گیری فرد تأثیر می گذارد؛زیرا قدرت تمرکز او را گرفته و امکان تفکر به صورت منطقی به فرد نمی دهد فرد در این حالت نمی تواند اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کرده و در نتیجه تصمیمات او کیفیت مناسبی نخواهند داشت.
تکنیک سوم :قدرت
پدیده فرمانبرداری و اطاعت در تمایل انسان ها به کنترل پذیر کردن دنیای اطراف ریشه دارد. ما انسان ها تنها وقتی می توانیم احساس آرامش کنیم که بر محیط اطراف کنترل کامل داشته باشیم. کنترل بر محیط به دو طریق امکان پذیر است، می توانیم خودمان به طور مستقیم کنترل محیط اطراف را در دست بگیریم یا به فرد دیگری که بر محیط کنترل دارد اعتماد کرده و تکیه کنیم. شخصی که از طرف دیگران وظیفه کنترل بر محیط را به عهده می گیرد مرجع قدرت نامیده می شود. برخی از شاخصه های قدرت عبارتند از لباس فرم، ثروت ، سمبل های قدرت مانند دفاتر کار مجلل و ..... در شرکت هرمی کوئست هم مشاهده می شو به خوبی از مظاهر قدرت به منظور تحریک افراد استفاده شده است در ابتدا کار قانونی معرفی می شود، تاریخچه برای شرکت معرفی می شود، استفاده از ماشین های گران قیمت توسط لیدرها و دفاتر کار واقع شده در شمال شهر نشان دهنده استفاده از این تکنیک می باشد.
 
(ادامه دارد)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.